MittAlby

Nycklar och nyckelbrickor

Vid inflyttning får Du

  • tre originalnycklar till lägenheten
  • en husmorsnyckel till cykelrum och källare
  • fyra nyckelbrickor; porttelefon, vissa källare, förråd, tvättstugor, garage

Lägenhetsnycklarna är alltid stämplade med samma nummer. Kontrollera att du fått samma nummer på alla nycklar och att antalet stämmer. Om du tar över nycklar direkt från den förre hyresgästen, kontrollera att alla tre nycklar du fått är originalnycklar och inte kopior.

Varje bricka har ett nummer. Om du skulle tappa en bricka är det viktigt att du meddelar oss så att vi kan spärra den. Annars kan obehöriga ta sig in.

Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna. Mitt Alby har inte några huvudnycklar. Det är viktigt att vi får tillbaka just dessa nycklar när du flyttar. Till vissa lägenheter ingår också nycklar till tillhållarlås ("polislås").

Extra nycklar

Du får göra extranycklar till din lägenhet om du behöver. Vi byter alltid lägenhetslås vid inflyttning, så du behöver inte vara orolig för att den förre hyresgästen ska kunna komma in i din lägenhet.

Nyckeltub

Det finns ingen huvudnyckel som passar till din lägenhet. I stället finns en så kallad nyckeltub på din lägenhetsdörr, där du hänger nyckeln till din lägenhet när du beställt service, men är inte hemma när servicen utförs. Då kan vår personal öppna tuben och dra ut nyckeln, så att vi kan komma in och göra de åtgärder som skall utföras. Det är viktigt att det endast är en nyckel och ingen nyckelbricka eller annat som hängs i tuben för annars får vi inte ut nyckeln genom tuben.

Nyckelbricka och porttelefon

För att öppna porten med nyckelbrickan, håll den mot runda fältet på läsaren vid dörren. En grön lampa tänds och låset öppnas. Om en röd lampa tänds fungerar inte brickan i porten.

Så här fungerar porttelefonen för besökare

I samband med inflyttning lämnar du uppgift om vilket telefonnummer som ska knytas till porttelefonen. Detta gäller både fast- och mobilabonnemang.

  1. Besökaren trycker in telefonnummer och trycker på ring/öppna knappen.
  2. Du svarar i telefonen och hör en kort melodi.
  3. För att öppna porten och släppa in besökaren trycker du * (stjärna) på telefonen och låset öppnas.
  4. Om du inte vill öppna porten så är det bara att lägga på luren.

OBS! Samtal kan bara göras till inprogrammerade lägenheter och samtalslängden är maximalt 30 sekunder.

Nyckelbrickan - Frågor och svar

Kommer Mitt Alby att sätta upp namn och telefonlista som man kan se utifrån?
Nej. Mitt Alby kommer inte att sätta upp någon typ av lista. Besökaren måste kunna ert telefonnummer när de kommer på besök.

Vad händer vid strömavbrott?
Vid strömavbrott kommer en batteribackup att starta. Den varar i ca 6 timmar beroende på hur många som passerar in. Om strömavbrottet inte är löst efter den tiden låses dörrarna upp.

Om låset går sönder eller något annat fel på dörren sker?
I sådana fall måste Mitt Albys reparatör tillkallas, eller fastighetsjouren efter kontorstid. Detta gör du genom att ringa vår Felanmälan under kontorstid på tel. 08-684 221 11 eller till Fastighetsjouren på tel. 08-684 221 23 efter kontorstid.

Om jag tappar en nyckelbricka och skall hämta en ny, hur gör jag då? Hur mycket kostar den?
För att få en ny nyckelbricka måste du kontakta KundCenter som kan göra en ny. Din kostnad för en ny bricka är 150 kronor.

 

 


 
Dela detta.